söndag 12 april 2015

Trippelchoklad rulltårta

Den här trippelchoklad rulltårtan med apelsin valde jag att göra till min mammas sambos pensionskaffe på jobbet. Jag hade helt fria händer att välja bakverk, vilket är svårare än att få riktlinjer p.g.a. alla möjligheter det finns! Jag tänkte det skulle vara roligt att göra en rulltårta, istället för de vanliga fyllda tårtorna jag oftast gör. Men det blev ingen vanlig rulltårta, utan en med mycket choklad och festliga dekorationer! Den här rulltårtan är också mitt bidrag till bloggen "Söta sakers" månadens sötsak med temat choklad




Chokladrulltårta:

3 ägg
1,5 dl socker
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
3/4 dl potatismjöl

Sätt ugnen på 25o grader. Börja med att vispa ihop ägg och socker, tills det är ljust och fluffigt. Tillsätt sedan de torra ingredienserna genom en sil och blanda till en jämn smet. Häll smeten på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter. Strö socker på ett annat bakplåtspapper, vänd rulltårtsbottnet på det (övresidan mot sockret) och dra försiktigt bort det övre bakplåtspappret (pensla det med kallt vatten så lossnar det lättare). Lägg en bakhandduk över bottnet medan du gör fyllningen. (Upprepa och gör bottnet en gång till för två rulltårtor.)


Apelsinchokladgrädde:

350 g valfri choklad

6 dl grädde

2 apelsiner

Finhacka 350 g choklad (jag blandade mörk- och mjölkchoklad) och lägg i en kastrull med grädden. Låt chokladen smälta på svag värme (grädden får inte koka). När all choklad smält och blandningen är jämn, täck in och låt stå i kylskåp över natten. Ta ut blandningen nästa dag och vispa upp med elvisp tills det är alldeles fluffigt. Riv skalet av apelsinerna och pressa saften från en av dem och blanda ner i chokladgrädden.


Bred ut chokladgrädden på rulltårtsbottnen, tills det är ett jämnt lager. Rulla sedan ihop rulltårtan till en jämn rulle, med den öppna kanten neråt. Ställ rulltårtorna i kylskåp för att stelna lite. Dekorera sedan enligt eget tycke, jag smälte 250 g mörk choklad och hällde över rulltårtorna. Sedan dekorerade jag med smält vitvhoklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar