fredag 25 mars 2016

Amerikansk äppelpaj med hemlagad vaniljsås

Det har igen gått två månader sedan jag sist bakade och medan jag bläddrade i en baktidning fastnade jag för det här receptet på "Farmor Ankas äppelpaj". Jag har aldrig gjort en äppelpaj i amerikansk stil förut, så under påskledigheten passade jag på att testa det! Den här pajen kräver en del tid, men det är den värd! (Receptet baserat på recept ur Hembakat nr. 1 2016, jag måste justera receptet lite utefter vad vi hade hemma så jag skriver min egen version av receptet.)

Till äppelpaj måste man naturligtvis ha vaniljsås. Idag testade jag för första gången på att göra hemlagad vaniljsås. Mycket gott med kall och krämig vaniljsås till ljummen äppelpaj!




Äppelpaj:

4 dl vetemjöl

1 msk socker
1 tsk salt
175 g kallt smör
85 g iskallt vatten

6 stora äpplen (gärna olika sorter)
2 msk socker (farinsocker för mera smak)
2 msk kanel
3 msk potatismjöl (alternativt majsstärkelse)

1 äggula

Blanda ihop pajdegens torra ingredienser, tillsätt 1/4 av smöret och nyp ihop till en smulig massa. Tillsätt sedan resten av smöret, nyp snabbt ihop tills det är en grynig massa med olika storleks bitar. Tillsätt det iskalla vattnet och blanda snabbt ihop till en jämn deg. Plasta in degen och ställ den i kylskåp minst 30 minuter.

Dela degen i två bitar, lägg tillbaka den mindre delen i kylskåpet och kavla ut den lite större biten av degen till en stor cirkel. Lyft sedan upp degen i en pajform (ca 26 cm i diameter) och skär bort överflödig deg. Ställ pajformen kallt medan du gör fyllningen. Sätt ugnen på 225 grader. Skala, kärna ur och skär äpplena i små bitar. Lägg äppelbitarna i en skål och blanda med socker och kanel. Tillsätt potatismjölet lite i taget och blanda väl. Ta ut resterande deg från kylskåpet och kavla den tunt. Skär degen i långa remsor som är lika långa som pajformen. Häll äppelfyllningen i pajskalet, lägg sedan degremsorna över pajen i ett rutmönster. Pensla rutmönstret med äggula. Grädda pajen i nedre delen av ugnen först 20 minuter. Sänk sedan ugnsvärmen till 175 grader och fortsätt sedan grädda pajen 45-60 minuter (täck med aluminiumfolie om pajen börjar bli mörk).

Vaniljsås:

1 vaniljstång

2 dl grädde
2 dl mjölk
4 äggulor
1 dl socker

Skär vaniljstången på längden och skrapa ur fröna, tillsätt fröna och stången i en kastrull med grädden och mjölken. Koka upp och ta bort från värmen. Vispa äggulor och socker pösigt. Tillsätt lite av vaniljgrädden under vispning. Häll sedan äggblandningen tillbaka i kastrullen, värm försiktigt upp under konstant vispning. Låt blandningen sjuda några minuter tills den tjocknar (det får inte koka). Tag kastrullen av värmen när den börjar tjockna, häll såsen i en skål genom en sil. Låt svalna i kylskåp och servera sedan vaniljsåsen till äppelpajen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar